Hvorfor bruge digital asset management?

asset management

Har du hørt ordene digital asset management blive smidt rundt nu og da, men er du egentlig i tvivl om, hvad det er det betyder? Og hvad kan du bruge det til i din virksomhed?

Hvis du læser denne artikel kan du finde lidt svar på dine spørgsmål omkring digital asset management og begynde processen med at finde ud af, om det er noget som du bør benytte dig af i din virksomhed.

Hvad er digital asset management?

Lad os starte med at snakke om hvad digital asset management egentlig er for noget. Digital asset management er en måde at lagre, søge, redigere og organisere sin information og andre digitale objekter indenfor en organisation.

Som virksomhed eller organisation har man utroligt meget intern viden, som skal lagres, gemmes og kunne redigeres. Efterhånden som virksomheden vokser sig større jo mere viden kommer der som regel, som skal opbevares og hurtigt redigeres efter behov.

Samtidig er det ofte meget forskelligt hvilke informationer de forskellige arbejdere kan have adgang til. En almen arbejder på gulvet skal for eksempel ikke have adgang til præcis den samme information som den øverste leder skal.

Mange af disse ting kan digital asset management hjælpe dig med. Men digital asset management kan også hjælpe med andre ting, som vi vil snakke mere om forneden.

management

Brugen af digital asset management i marketing

Hvis meget af den viden man skal opbevare, eksisterer på tekst eller lignende, så er det muligvis ikke digital asset management der lige er det redskab at benytte. Men hvis man derimod skal gemme en del lydfiler, billeder, videoer og dets lige, så er digital asset management det helt rigtige redskab.

Et af de områder for ens virksomhed eller organisation, hvor man ofte benytter lydfiler, billeder, videoer og lignende, er til marketing. Redskabet digital asset management er derfor meget godt at bruge, hvis man som virksomhed eller organisation selv står for sin marketing.

Selv hvis man ikke står for sin egen marketing, så kan det være meget belejligt at have et sted at gemme alle disse ting, som er blevet brugt under marketing. På den måde kan man ved hjælp af digital asset management redskabet nemt grave det frem igen, hvis man skal ud og have anskaffet sig et nyt selskab, der kan hjælpe en med at lave marketing.

Når man laver marketing, vil man selvfølgelig aldrig lave helt det samme igen og igen. Det skal være nyt og friskt. Men det er nu alligevel ofte rart at kunne drage inspiration fra det gamle og det er netop det som digital asset management kan være godt for.

Brug lidt tid på at sætte dig ind i det

Som med alt fremmed teknologi kan det godt tage et stykke tid, før man føler sig rigtig hjemme i digital asset management. Det er en lidt ny model at skulle tænke på og det er en ny måde at bruge sit hoved på.

Tag dig derfor god tid til at lære digital asset management og hyr eventuelt nogle folk til at lære dig om det.